چند مزیت روزه گرفتن
1399/2/27
چند مزیت روزه گرفتن
آیا این خوب است که هر روز یا چند روز از هفته به خود گرسنگی دهید؟ خوب، شواهد بسیاری نشان می‌دهد که دوره‌های زمانی روزه داری چیز خوبی است. در این مقاله، چند فایده روزه را بررسی خواهیم کرد که شما را شگفت زده می‌کند، و این که چگونه می‌توانید آنها را در زندگی خود بگنجانید.
«گرسنگی به معنای واقعی کلمه به معنای گرسنگی است. این به معنای پرش از یک وعده غذا یا 24 ساعت غذا نخوردن، یا حتی به مدت سه روز غذا نخوردن نیست. این عقیده که نخوردن وعده غذایی یا روزه های کوتاه مدت باعث "حالت گرسنگی" می‌شود، کاملاً مسخره و پوچ است آن قدر که باعث می‌شود من بخواهم از پنجره پرش کنم به بیرون. - مارتین برخان»
 
روزه داری به ویژه در بین جامعه سلامت محور در طول سال‌ها به طور فزاینده‌ای رایج و محبوب شده است. در حالی که اکثر متخصصان بهداشت به خاطر دافعه‌ای که ایجاد می‌کند می‌ترسند توصیه به کمتر خوردن بکنند، اما این هنوز هم مزایای باورنکردنی روزه را هنگام استفاده معقول از آن کاهش نمی‌دهد.
  روزه داری به کاهش وزن کمک می‌کندروزه داری می‌تواند راهی ایمن برای کاهش وزن باشد، زیرا بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که روزه داری متناوب – روزه داری‌ای که در طی مجموعه‌ای از ساعات مشخص کنترل می‌شود - به بدن این امکان را می‌دهد تا سلول‌های چربی را به نحوی مؤثرتر از رژیم های غذایی باقاعده بسوزاند.
 
روزه داری متناوب به بدن اجازه می‌دهد از چربی استفاده کند زیرا چربی منبع اصلی انرژی به جای قند است. در حال حاضر بسیاری از ورزشکاران از روزه داری به عنوان وسیله‌ای برای کسب سریع بدنی با درصد کم چربی برای مسابقات استفاده می‌کنند.
 

روزه داری حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد

روزه داری نشان داده است که بر حساسیت به انسولین تأثیر مثبت دارد، و به شما امکان می‌دهد کربوهیدرات‌ها (قند) را بهتر از زمانی که روزه نمی‌گیرید تحمل کنید. یک مطالعه نشان داد که پس از گذشت دوره‌های روزه داری، انسولین در این که به سلول‌ها بگوید که گلوکز را از خون جذب کنند مؤثرتر عمل می‌کند.
 

روزه گرفتن به متابولیسم سرعت می‌بخشد

روزه داری متناوب باعث استراحت دستگاه گوارش شما می‌شود و این می‌تواند سوخت و ساز بدن شما را برای سوزاندن موثرتر کالری انرژی بخشد. اگر هضم غذا ضعیف باشد، این می‌تواند بر توانایی شما در سوخت و ساز مواد غذایی و سوزاندن چربی تأثیر بگذارد. روزه‌های متناوب می‌توانند هضم شما را تنظیم کرده و عملکرد سالم روده را تقویت کنند، و بنا بر این عملکرد متابولیکی شما را بهبود می‌بخشند.
 

روزه داری باعث افزایش طول عمر می‌شود

چه باور کنید یا نه، هر چه کمتر بخورید زندگی طولانی‌تری خواهید داشت. مطالعات نشان داده‌اند که چگونه طول عمر افراد در برخی فرهنگ‌ها به دلیل رژیم‌های غذایی افزایش یافته است.
 
با این حال، ما لزوماً نیازی به زندگی در میان این جوامع فرهنگی خارجی نداریم تا از مزایای روزه داری استفاده کنیم. یکی از تأثیرات اصلی پیری، یک سوخت و ساز آهسته‌تر است. هر چه بدن شما جوان‌تر باشد، متابولیسم شما سریعتر و کارآمدتر است. هر چه کمتر غذا بخورید، عوارض دستگاه هضم بدن به میزان کمتری می‌رسد.
 

روزه، گرسنگی را بهبود می‌بخشد

فقط در مورد این موضوع فکر کنید که آیا می‌توانید گرسنگی واقعی را تجربه کنید در صورتی که هر 3 تا 4 ساعت یک وعده غذایی میل کنید؟ البته که نمی توانید. در حقیقت، برای تجربه ماهیت واقعی گرسنگی، این امر چیزی از 12 تا 24 ساعت به طول می‌انجامد.
 
روزه داری به تنظیم هورمون‌ها در بدن کمک می‌کند تا احساس کنید که گرسنگی واقعی چیست. ما می‌دانیم که افراد چاق سیگنال‌های صحیحی را دریافت نمی‌کنند تا به آنها اجازه دهد بدانند که آنها بر اثر الگوهای خوردنِ بیش از حد، پُر هستند و دیگر نباید بخورند.
 
به روزه به عنوان یک دکمه تنظیم مجدد فکر کنید: هرچه روزه بگیرید بیشتر می‌توانید بدن خود را برای انتشار هورمون‌های صحیح تنظیم کنید، تا بتوانید احساس گرسنگی واقعی را تجربه کنید. لازم به ذکر نیست که وقتی هورمون‌های شما به درستی کار می‌کنند، شما سریعتر احساس اشباع می‌کنید.
 

روزه گرفتن الگوهای غذایی شما را بهبود می‌بخشد

روزه داری می‌تواند یک روش مفید برای کسانی باشد که به اختلال در خوردن غذا مبتلا هستند و نیز برای کسانی که برای ایجاد یک الگوی درست غذا به دلیل کار و اولویت‌های دیگر مشکل دارند.
 
با روزه داری متناوب، گذراندن تمام بعد از ظهرها بدون وعده غذایی برای شما ممکن است و می‌تواند به شما این امکان را بدهد که در ساعت معینی متناسب با سبک زندگی‌تان، عذا بخورید. روزه داری به ویژه در بین جامعه سلامت محور در طول سال‌ها به طور فزاینده‌ای رایج و محبوب شده است. همچنین هر کسی که می‌خواهد جلوی پر خوری زیاد خود را بگیرد، می‌تواند زمان مشخصی را تعیین کند که در آن به خود اجازه دهد مقدار کالری روزانه خود را در یک نشستن بخورد، و سپس تا روز بعد چیزی میل نکند.
 

روزه داری عملکرد مغز شما را بهبود می‌بخشد

 
 
روزه داری نشان داده است که عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد زیرا باعث تولید پروتئینی به نام فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) می‌شود.
 
BDNF  سلول‌های بنیادی مغز را برای تبدیل به سلول‌های عصبی جدید فعال می‌کند و مواد شیمیایی بسیار دیگری را ایجاد می‌کند که باعث تقویت سلامت عصبی می‌شود. این پروتئین همچنین سلول‌های مغزی شما را از تغییرات مرتبط با بیماری آلزایمر و پارکینسون محافظت می‌کند.
 

روزه داری سیستم ایمنی شما را بهبود می‌بخشد

روزه متناوب سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد زیرا باعث کاهش آسیب رادیکال‌های آزاد، تنظیم شرایط التهابی در بدن و ایجاد گرسنگی در سلول‌های سرطانی می‌شود.
 
در طبیعت، وقتی حیوانات بیمار می‌شوند، غذا خوردن را متوقف می‌کنند و در عوض، روی استراحت تمرکز می‌کنند. این یک غریزه اولیه برای کاهش استرس در سیستم داخلی آنها است تا بدن آنها بتواند با عفونت مقابله کند. ما انسان‌ها تنها گونه‌ای هستیم که گاهی بر خلاف طبیعتمان وقتی بیمار هستیم، حتی وقتی به آن احتیاج نداریم، به دنبال غذا می‌گردیم.
 

روزه داری به پاکسازی پوست و جلوگیری از آکنه کمک می‌کند

روزه داری می‌تواند به پاکسازی پوست کمک کند زیرا بدن که به طور موقت از فعالیت‌های هضم خلاص می شود، می‌تواند انرژی های ترمیم کننده خود را روی سایر سیستم‌ها متمرکز کند.
 
نخوردن چیزی فقط برای یک روز نشان داده شده است که به بدن کمک می‌کند تا سموم را تمیز کند و عملکرد سایر اعضای بدن مانند کبد، کلیه‌ها و سایر قسمت ها را تنظیم کند.
 
منبع: ناتان هِویک - Lifehack

 


آخرین کتاب ها